Jejak-jejak Di Pantai Zaman

~The Footprints of Time~

MARI MENGUKIR CINTA

WAHAI Generasi Muda tiang negara dan harapan bangsa. Anda adalah harta yg sangat bernilai untuk pembangunan dan kebangkitan  Islam. Anda adalah tenaga yg berpotensi dan kuat untuk menjadi benteng menahan terjahan dan penembusan anasir jahat dan kotor dari budaya Barat yg melampaui batas Allah swt. Seandainya anda rosak dan sirna akhlak, senang dan mudahlah musuh agama anda menawan kubu anda tanpa perlawanan. Sebabnya anda telah hilang kekuatan : kekuatan aqidah, iman, jasad, ruh, aqal dan ilmu. Anda sudah jadi mandom, lembut macam papadom, hilang halatuju, tiada ghairah berjuang dan bersaing lantaran terbius oleh dadah@arak@sundalan@hiburan murahan penjana dosa, maksiatan, lepakan jalanan, filem dan wayangan yg diselit unsur liberal, bebas pergaulan@seks rambangan. Waduh! macam-macam caca marba keseronokan jasadiyah yg meletihkan kalam untuk berkata-kata. 

KETAHUILAH, jauh terperosok dalam lubuk jiwa anda ada sebutir permata berharga belum tergilap. Ia perlu cungkilan Murabbi dan Dai'e yg tak tahu erti letih dan putus asa. Carilah mereka ini yg mempunyai hati ikhlas dan budi yg luhur mahu bekerja karena mengharapkan keampunan dan redha Allah. Pada mereka anda akan dapati kelembutan dan kejernihan jiwa yg menunggu untuk mengusap kesengsaraan batin yg tidak puas dan haus ketenangan dan kedamaian - akibah kecelaruan dan kerakusan hidup.

KETUKAN pintu fitrah dengan siraman air hidayah Allah adalah penawar paling manjur mengubati jiwa. Anak muda bersalah karena tidak berusaha mencari cahaya petunjuk. Para dai'e bersalah karena tiada menjenguk mereka dan memberikan cinta yg lahir daripada kecintaan terhadap Rasulullah saw dan Allah swt. Petunjuk dan hidayah terdapat di masjid; nur ajaran Rasulullah ada di masjid; sirah nabawi pun juga begitu. Ayuh! Marilah menyemai dan mengukir cinta sejati terhadap Zat Maha Agung yg paling menyayangi dan mengasihimu melebihi ibu bapamu atau cewek@cowokmu. Ukirlah cinta ini di atas batu syahadah agar berkekalan sampai ke penghujung hayat dan tidak terpadam oleh cinta-cinta monyet, uda @ dara atau sebarang bentuk cinta duniawi lainnya. 


WARUNG kopi, kelab eksklusif dangdut & karaoeke dll bukan tempat yg cocok dan kondusif mencari ketenangan. Hadirlah diri dalam pergaulan yg baik dalam rumah sendiri dan lingkungan masyarakat. Jangan menjauhkan diri dari pergaulan iman sehingga menjadi terasing dalam suatu alam yg lain. Sekiranya generasi muda harapan bangsa terus menerus dalam keadaan kelalaian, ia akan bertukar menjadi ancaman dan bahaya yg sangat besar kepada keseluruhan kehidupan masyarakat manusia dan agama Islam. 

BANGKITLAH dari kelenaan dan celiklah seluas mata memandang - nescaya anda akan dapat melihat lambaian Allah swt memanggil anda untuk datang bersimpuh di hadapanNYA memohon dakapan keampunan yg masih melimpah untuk membasuhi dosa nista dan mensucikan anda. Nescaya anda akan tegak kembali memikul taklif dan pertanggungjawaban yg selama ini ditinggalkan karena terpikat dengan ajakan musuh-musuh anak Adam yg mengelilingi kehidupan.


Wallahu'alam

1 comments:

Memberangsangkan wahai saudaraku. MUdah2an terpanggil semua jiwa..

-UAM