Jejak-jejak Di Pantai Zaman

~The Footprints of Time~

JAHIL DALAM MENTAATI ALLAH = ENGKAR KEPADA ALLAH

Bagaimanakah halnya kalau kita mentaati Allah dalam keadaan kita jahil serba serbi tentang perkara-perkara asas  Islam? Para alim menjelaskan bahawa keadaan itu sangatlah berbahaya sekali, karena amalan seseorang yang tidak berasaskan ilmu samalah seperti ia tidak beramal. Justeru kalau ia dianggap tiada beramal maknanya ia engkar kepada Allah. Satu suasana yang amat merugikan.


Kalau kita pandang-pandang di sekeliling dan sekitaran kehidupan kita, tampak jelas sekali pekerjaan dan amalan yang dilakukan oleh sebahagian anggota masyarakat, dibikin secara hantam kromo. Jika kita menjadi pengamat yang peka, kita akan dapat melihat macam-macam cara orang mengambil wudhu'; macam-macam stail orang bertakbir semasa solat; berbagai posing sewaktu qiam@berdiri; begitu juga halnya semasa ruku'; duduk antara dua sujud serta sewaktu membaca tasyahud. Ini adalah rentasan kecil mengenai kehidupan beribadat manusia awam yang belum lagi menyinggung perihal pembangunan fikrah,  kemurnian dan kesahihan deen. Apatah lagi bila dikaitkan dengan kepekaan terhadap menjalankan kerja-kerja dakwah Islam, yakni menganjurkan kebaikan dan amal salih dalam kejiranan dan masyarakat umum atas rasa tanggungjawab Rabbani. 

Kejahilan menuntut pembelajaran berterusan hingga ke liang lahad. Selagi hidup dan mahu terus maju dalam beragama, memerlukan jiwa yang sentiasa cenderung dan dahagakan ilmu. Ilmu tidak datang secara automatis tanpa mempelajari. Ia harus berjuang dan berkorban masa, harta dan keselesaan demi mendaki aqabah ilmu yang tinggi, agar memiliki asas agama yang kukuh dan mengetahui prinsip-prinsip ilmu untuk membolehkan seseorang itu menilai dan membandingkan antara kebenaran dengan kebatilan. Kalau prinsip dan asas ilmu tidak mantap, sekadar pengetahuan Islam tahap Tingkatan 5 SPM, sudah barang pasti seseorang itu tidak punya cukup kapasiti untuk beraksi dan menghayati kehidupan Islaminya dengan berjaya, karena akan sering digomoli oleh masalah bersangkutan aqidah dan juga berkaitan segala cabangan amal yang boleh memeningkan kepala lantaran kedangkalan ilmu.

Justeru hidupkanlah halaqah, usrah, grup diskusi, bicara intelektual, sesi tadah kitab muktabar, ziarah ulama dan usaha-usaha lain yang membina ruang minda dan cendekia seseorang untuk terus kukuh ilmu dan mantap jiwa bagi mendepani rencam mainan duniawi dan gelojoh nafsu dalam melampiasi kehendak badani.

Wabillahi tawfiq wa kafa billahi  syahida.

Qalamunir
04 Februari 2012 

0 comments: