Jejak-jejak Di Pantai Zaman

~The Footprints of Time~

JADILAH KUDA DAKWAH JANGAN JADI KELDAI DADAH

Dalam banyak-banyak keldai didunia, keldai dadahlah yang membawa beban paling ringan tetapi paling bernilai dari segi matawang dunia. Kalau kita bandingkan dengan keldai yang berjuang bersama-sama para Mujahidin Afghanistan  menentang kuasa Kuffar, mereka membawa senjata berat seperti meriam, peluru dan bekalan makanan para pejuang. Walaupun teramat berat, mereka tetap tegar dan tega melangkah terhegeh-hegeh  di tepian tebing dan cenuram bukit dan gunung atas semangat G-had yang jitu membara. Keldai-keldai jenis ini adalah keldai kelas pertama yang berjiwa waja mempertahankan deen Allah bersama pejuang-pejuang yang cinta kematian dan syahid. Keldai-keldai ini juga cintakan kesyahidan.


Berbanding manusia daripada kalangan anak muda  yang suka menjadi keldai bodoh membawa dan mengedar dadah, lantaran ingin kerja mudah dan cepat kaya, sanggup meletakkan diri dalam penjara dan leher dipasrahkan ke tali gantung. Alangkah ruginya kehidupan yang sebegini, khususnya para pemuda yang sepatut berjiwa agama dan menjadi kuda-kuda dakwah yang kental menonggak panji-panji kebenaran, karena mengejar keuntungan berlipat ganda dalam kehidupan akhirat, bukan sekadar mendapat upah membawa dadah sebab mengkeldaikan diri. Surah al- 'Adiyaat menjelaskan betapa sikap kuda-kuda dakwah sanggup berlari kencang, bersungguh-sungguh menyerbu dan menyerang musuh Allah, sedangkan mereka hanya makan rumput-rumput kering. Berbeza orang-orang Islam sekarang walaupun masih muda dan banyak makan makanan dan minuman berkhasiat, namun tidak ada tenaga dan kemahuan untuk melaksanakan tugas serta tanggungjawab agama Allah di atas bahu mereka karena cinta kepada harta benar-benar berlebihan.


Dalam perjalanan hidup yang telah disusuri setakat ini, sisa umur yang masih ada menandakan pamitan yang kekal menuju kesirnaan, maka elok berpalinglah ke belakang seketika dan lihatlah jalur kenangan yang telah diukir dan ditinggalkan - adakah ia penuh dengan kebaikan atau kemusnahan serta keburukan yang bakal dipertanggungjawabkan di hadapan Allah, auditor teragung yang akan mengaudit setiap geraklaku dan perasaan, sama ada diperhambakan kepada Nya sebagai Sang Pencipta atau menjadi pendokong dan juak-juak syaitan dan iblis sepanjang perjalanan hidup.


Wallahua'lam, 


Qalamunir
23 Februari 2012

0 comments: