Jejak-jejak Di Pantai Zaman

~The Footprints of Time~

PENCEN KUBUR VS PENCEN DUNIA


Orang Malaysia kuat bekerja. Daripada umur pencen 55 naik menjadi 56. Kemudian melonjak lagi ke 58. Dan sekarang tawakkuf pada 60 tahun. Pencen swasta atas saranan MTUC mungkin diperkenankan jadi 64 tahun. Maka bekerjalah sang manusia Malaysia siang malam, berlemus mencari makan macam ayam dan itik, asyik mengais dan menyudu setiap detik dari subuh hingga alam tenggelam dalam kelam malam. 

Ada orang yang buat pilihan umur pencen 50 @ 56 tahun karena hendak memanfaatkan sisa waktu untuk perkara lain yang aula dan afdhal daripada terperuk dalam minda kusut cari makan alias tunggu naik pangkat lebih tinggi dengan macam-macam cara dan pendekatan. Ada yang menyondol dan meranduk seperti kambing liar tak bertuan, meragut apa saja yang sempat tibai melalui orang-orang berpengaruh yang boleh melonjakkan kerjaya, walaupun diri sendiri tidak layak memegang pangkat tinggi.  Sungguh ramai manusia sekarang ini mengemis pangkat dan jawatan, sedangkan orang Islam yang beriman menolak kalau diberi pangkat/jawatan karena khuatir akan amanah yang akan ditanggung untuk dilaksanakan. Orang Islam yang hilang sifat tawaddhuk, tidak malu  meminta dan terhegeh-hegeh mengejar tulang kering macam anjing kebuluran, bila dihulur pangkat dan jawatan. Bila ditanya kenapa kejar kedudukan dan pangkat? Jawabannya: mahu dikenali dan dihormati, yang penting sekali adalah ganjaran bulanan yang besar. Akhirnya bila pencen, dapatlah elaun pencen yang agak lumayan untuk berkayuh dalam kehidupan serba kekurangan daripada dulu yang sarat dengan berbagai elaun dan imbuhan.

Pencen dunia: ramai orang yang berkira-kira sejak memasuki status pengesahan jawatan tetap dan berpencen. Namun tidak ramai yang berperancangan jauh melewati jendela dunia untuk mentaksirkan secara awalan, berapa agaknya ia akan dapat pencen di akhirat, apabila sudah dibangkit selepas barzah. Tidak terfikirkah berapa banyakkah modal dan simpanan yang telah disediakan untuk kehidupan yang kekal abadi? Tidak terfikirkah aset dan tabungan yang berjuta itu bisakah dibelanjakan dan dihabiskan dalam tempoh hayat yang tidak tahu di mana noktahnya? Ingatkah kepada infaq, derma, sedaqah, wakaf, zakat dan sumbangan lain yang memperbanyakkan jumlah elaun pencen di alam kubur dan akhirat? Semuanya manusia tidak ingat, kecuali yang dita’alim dan ditazkirah mengenai kehidupan selepas mati sepanjang jalan kehidupannya. Nampak jelas azab api neraka dan jelas pula nikmat jannah yang tidak terhingga. Orang-orang yang dapat visualized realiti ini adalah individu-individu seperti Bilal bin Rabah, Abu Bakr as Siddiq, Ammar bin Yasir, Hanzalah dan peribadi-peribadi lain yang hebat. Mereka hebat karena iman mereka sungguh ngetop tinggi, walaupun ilmu belum setinggi mana. Iman mereka terbina kukuh sebelum al Quran diturunkan. Keadaan  kita pula berbeza. Quran sudah lama diturunkan, diperdengarkan dan disayembarakan, namun iman susah untuk meningkat. Gambaran alam kubur dan kiamat makin pudar pada titik mata. Yang sentiasa terang benderang adalah dunia yang menipu laksana kelkatu yang terpedaya oleh kilauan lampu yang  akan membakar sayap dan tubuhnya.

Justeru, majlis-majlis ilmu yang tumbuh dan berkembang subur di merata ceruk dan pelusuk Negara perlu berjalan dalam suasana mendidik @ mentarbiyah secara tersusun dan dipantau perkembangan dan peningkatan audiensnya dengan rapi. Dari aspek dan sudut bacaan Quran, aqidah Islam, takrif Islam, fardhu ‘ain, fiqh, sirah Nabi dan Sahabat, hadith serta asesori-asesori lain yang  perlu untuk memantapkan jiwa agama supaya mekar cintanya kepada Allah dan Rasul. Majlis-majlis ilmu tidak boleh lagi dikendalikan secara sambil lewa dan santai macam mendengar cerita penglipur lara Awang Batil, Tok Selampit, Ramayana, Panji Semirang dll. Atau macam mendengar lawak jenaka daripada Raja Lawak atau Talk Show Oprah yang penuh dengan lelucon untuk memeriahkan suasana agar tidak diserang kantuk. Namun apa yang dipelajari akhirnya adalah kekosongan lantaran hati dan minda tidak serius karena penuh dengan hilai tawa. Kehidupan seorang Muslim adalah fokus dan serius. Oleh itu jiwanya perlu dibentuk untuk sentiasa serius dengan kerja dan tugas yang Allah telah letakkan di atas pundaknya, sebab ia tahu bahawa tugasnya terlalu banyak sedangkan masa terlalu sedikit dan singkat untuk disia-siakan.

Iman itu mahal. Jalan untuk memperolehinya juga adalah mahal! Kita mesti bersedia berkorban masa, harta dan keselesaan serta kerehatan untuk menikmati keimanan yang tulin macam generasi awal Al Quran. Kita perlu memohon kepada Allah swt untuk membantu kita berada atas jalan kebenaran dan istiqamah pada jalan Nya sampai ke akhir waktu untuk Pencen Kubur  yang lumayan dan mendapat layanan baik di akhirat daripada Allah, Tuhan Sarwa Alam.

Wallahu'alam.

Qalamunir
18 Februari 2012

0 comments: