Jejak-jejak Di Pantai Zaman

~The Footprints of Time~

RABBANIYYUN VS RAMADHANIYYUN

Hari pertama hingga hari ketiga puasa, aku nampak muka-muka baru di surau TTDJ tempat aku selalu berkunjung sebagai ahli jamaah regular. Muka-muka baru ini kebanyakannya golongan muda dan sedikit saja angkatan tua. Sebilangan besar aku tak pernah nampak sebelum datang Ramadhan. Muka-muka ini membanjiri setiap ruang dan sudut surau sehingga terasa berkuap dan membahang w/pun kipas angin dan penghawa dingin berfungsi baik. Hatiku kembang melihat suasana ini bagaikan bunga raya kembang pagi di bawah kilauan mentari lembut menyinari alam. Alangkah nikmatnya kalau begini ramai anak muda berduyun memenuhi masajid, surau dan musolla. Islam sungguh mendambakan suasana ini - terasa syuur Islami mulai berkelopak kembang mewangi di relong hati generasi muda! 

Termenung aku sejenak mengumpulkan ingatan pada musim-musim lalu. Betapa pula samanya suasana begini berulang saban tahun, tetapi menjelang berakhir Ramadhan, wajah-wajah tua dan muda yang kelihatan berduyun melimpahi surau kian surut bagai air laut yg menyurut ke tengah laut sebelum terjadinya tsunami. Yang tinggal cuma ahli-ahli jamaah yg regular, setia mengunjungi tempat ibadat tanpa menghiraukan bilangan yg mengombak deras sewaktu Ramadhan menjelma. Solat jamaah pada mereka ini hanya  sebulan dalam setahun. Itupun kalau dilakukan genap 29/30 hari. Selepas Ramadhan entah ke mana mereka menyembunyikan diri. Sekali sekala timbullah karena hendak minta imam buat tahlil di rumah untuk memperingati arwah-arwah yg telah tiada atau mohon solat hajat waris sakit tenat atau anak hendak ambil peperiksaan besar. Inilah waqi' atau realiti semasa di mana-mana saja di tanahair tercinta. Nampaknya the rising tide of submission unto Allah only happens during fasting month and it subsides gracefully when it reaches the climax prior to Aidul Fitri

Inilah qadhiyah Islam. Persoalannya: apakah kita beribadah demi Allah swt atau demi Ramadhan? Kalau kita beribadah kerana Allah, zat yg maha mulia dan tinggi maka benarlah iman kita. Akan tetapi seandainya kita berubudiyah karena Ramadhan, maka dustalah iman kita sebab Ramadhan adalah makhluk Allah.Jelasnya kita menyertai program Ramadhan secara tradisi.  Orang berpuasa maka kitapun berpuasa. Orang faham  maksud dan ingin benar-benar mencapai taraf taqwa di penghujung Ramadhan, tetapi kita terkapai-kapai  lemas dalam nafsu. Tahun demi tahun berulangnya Ramadhan mampir dalam kehidupan kita, tetapi sedikitpun tidak membawa erti apa-apa karena kita sentiasa tewas dengan pesta makanan yg dianjurkan oleh rangkaian hotel/motel hingga kepada restoran dan kedai serta gerai yg menawarkan harga potongan@diskaun hebat untuk menambat hati yg jahil dan perut yg benak yg hanya tahu melampiaskan nafsu yang tak ada piawai. Kita membeli-belah semahunya pakaian mahal indah setiap hari raya sehingga menyemakkan almari. Kita kalah lantaran promosi dan ajakan gedung-gedung pakaian yg licik memainkan sentimen cheap sale=cheat sale. Justeru Ramadhan bukan lagi menjadi bulan ibadat malah sudah bertukar menjadi bulan meRaban. Kita meraban tak tentu hala dengan berebut-rebut membeli belah sakan untuk berbuka, menghiasi rumah, pakaian raya, perabot raya, kueh raya dll perkara asalkan rAyA. Dan kita ulangi setiap tahun perkara yg sama sampailah di penghujung   sisa usia.

Jika beginilah lagaknya kita berpuasa - apakah taraf dan terma yg layak kita pakai di akhir Ramadhan? Taraf insan Rabbaniyyun atau Ramadhaniyyun? Pada penghujung Ramadhan sepatutnya kita dapat gelaran orang bertaqwa tetapi malangnya mungkinkah kita hanya bergelar orang-orang berduka karena puasa telah menjadi sia-sia. Pilihan ada di tangan kita. Mahu jadi hamba siapa - Allah swt atau hamba Ramadhan?

Wabillahi tawfiq, wassalam.








0 comments: