Jejak-jejak Di Pantai Zaman

~The Footprints of Time~

8 KESILAPAN YG SERING DILAKUKAN ORANG BERPUASA

Ramai orang berpuasa tapi tak faham maksud puasa. Sedikit pula yang  faham maksud puasa tapi tak faham cara pelaksanaannya. Segelintir  daripada  yang sedikit itu  faham pelaksanaannya tapi tak semuanya  yg benar-benar sanggup dan berjaya melakukannya. Kendatipun demikian, puratanya sangatlah ramai tak faham ajaran Rasulullah saw sebab itu lah mereka buat kesalahan & kesilapan - "bila Allah menghendaki kebaikan bagi seseorang, maka dia akan difahamkan mengenai urusan agama" HR: Bukhari - Muslim. Bukan susah hendak faham agama, pokoknya kena belajar dan terus belajar. Yang tak faham, masih biul dan buta agama adalah karena tak mahu bertanya kepada orang ariffin @ ulama. Tidak mahu atau enggan bertanya itu sendiri adalah satu kesalahan. Berikut adalah 8 kesilapan yang dilakukan orang berpuasa yg perlu dihindari:-
  • Akibah daripada malas/enggan/malu bertanya atau sudah rasa cukup pandai dan tak perlu kepada guru@ orang alim > terjadilah dosa lisan yang banyak lantaran gelinciran lidah [umpat, berkata keji, mengejek, melaknat, melaga-laga].
  • Sikap suka berlebihan dalam menyediakan makanan dan minuman ketika berbuka dan sahur. Bukan setakat itu sahaja malah beli makanan dan minuman yang mahal-mahal tetapi yang dimakan/minum hanya sedikit sahaja. Selebihnya masuk dalam tong sampah dan tempat kumbahan. Kalau yang lalu makan-minum pula, mereka bantai sampai rosak pencernaan sedangkan ada orang lain di luar sana yang  mati kelaparan.
  • Tidur tiduran sepanjang hari dengan tujuan agar tidak merasai lapar & haus berpuasa adalah satu strategi salah. Bayangkan si mamat @ minah bisa melengkar bermalas malasan macam ular sawa kenyang, hanya bangun untuk solat dan kemudian ke bantal lagi. Anehnya pada malam hari digunakan masa untuk bergadang. Pada hal hikmah puasa adalah agar kita menikmati rasa lapar dahaga karena mendambakan redha Allah.
  • Melakukan perbuatan makruh dengan bermain kartu, karom, dam aji dan lainnya sebagai hiburan sambil membuang masa tanpa manfaat. Apakah kamu mengira bahawa sesungguhnya Kami menciptakan kamu secara main-main saja, dan kamu tidak akan dikembalikan kepada kami? Mukminun :115 ; Dan tinggalkan orang-orang yang menjadikan agama mereka sebagai main-mainan dan senda gurau -  Al an 'Am :70.
  • Kesalahan lain yang berat adalah tidak menunaikan solat berjamaah. Hmmm ... ada juga qaul yang rajin  puasa tapi tak sembahyang [elergik kot] ambil wudhuk. Tidak pegang dan baca al Quran tetapi pegang dan baca bahan-bahan bacaan lain yang tidak mendidik ruh.
  • Tidak mendidik diri untuk bersedaqah, menjamu fakir miskin atau jiran berbuka puasa. Apa yang di sisimu akan lenyap dan apa yang ada di sisi Allah adalah kekal.. Dan sesungguhnya Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang sabar dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan - an Nahl :96.
  • Tidak melakukan solat tarawih atau malas mengerjakannya. Padanya ibadah wajib sudah cukup, pada hal dia tidak pernah rasa cukup dengan sedikit harta yang diperolehi di dunia. Selalu saja meminta lebih daripada Allah. 
  • Membebani diri dengan membuat banyak makanan dan minuman [kueh raya?] hingga tidak sempat baca Quran, hadith, berzikir dan qiamullail. Seandainya dirancang betul-betul  agenda harian dalam semua urusan makan minum, nescaya banyak perkara-perkara lain yang bisa dilakukan untuk memberkati diri dengan ketaatan kepada Allah swt.    

 Jadi kita kenalah semak perkara di atas sama ada berlaku pada diri kita atau sebaliknya. Kalau ada kesilapan dan kesalahan mana-mana yang tertera itu, cepat-cepat buat U turn supaya tak memanjang masuk No Entry yang menyebabkan  kurang atau rosak pahala puasa.


Wallahu'alam

Sumber: Dr. 'Aidh al Qarni, "Ramadhankan Hidupmu", Maghfirah,2005

    0 comments: