Jejak-jejak Di Pantai Zaman

~The Footprints of Time~

8 TIPS PELAKSANAAN RAMADHAN SUPAYA TIP-TOP


Ayyuhal  Muslimun,
Bahawa diperturunkan pesanan yang dikutip daripada sumber yg sahih untuk tatapan dan pedoman kalian guna bagi mempertingkatkan jiwa Ramadhan agar usaha kita pada musim ini berlipat ganda pahalanya di sisi Allah swt. Berikut adalah 8 tips pelaksanaan puasa supaya tip-top:-
·        
  •       Berdoa agar Allah swt memberikan umur panjang kepada kita sehingga kita berjumpa dengan bulan Ramadhan dalam keadaan sihat. Dengan kesihatan ini, kita bisa melaksanakan ibadah secara maksimum: puasa, solat, tilawah dan zikir. Dari Anas bin Malik r.a. berkata, bahawa Rasulullah saw apabila masuk bulan Rejab selalu berdoa, ”Allahuma bariklana fii rajab wa sya’ban, wa balighna ramadan. Ya Allah, berkahilah kami pada bulan Rajab dan Sya’ban, dan sampaikan kami ke bulan Ramadan.” (HR. Ahmad dan Tabrani).
  •            Pujilah Allah swt karena Ramadhan telah diberikan kembali kepada kita. Imam An Nawawi dalam kitab Adzkar-nya berkata: ”Dianjurkan bagi setiap orang yang mendapatkan kebaikan dan diangkat dari dirinya keburukan untuk bersujud kepada Allah sebagai tanda syukur dan memuji Allah dengan pujian yang sesuai dengan keagungannya.” Dan di antara nikmat terbesar yang diberikan Allah swt kepada seorang hamba adalah ketika dia diberikan kemampuan untuk melakukan ibadah dan ketaatan.
  •       Bergembira dengan datangnya bulan Ramadhan. Rasulullah saw selalu memberikan khabar gembira kepada para sahabatnya setiap kali datang bulan Ramadhan: “Telah datang kepada kalian bulan Ramadhan, bulan yang penuh berkah. Allah telah mewajibkan kepada kalian untuk berpuasa. Pada bulan itu Allah membuka pintu-pintu syurga dan menutup pintu-pintu neraka.” (HR. Ahmad.
  •           Rencanakan agenda kegiatan harian untuk mendapatkan manfaat sebesar mungkin dari bulan Ramadhan. Ramadhan sangat singkat, karena itu, isi setiap detiknya dengan amalan yang berharga yang bisa membersihkan diri dan mendekatkan diri kepada Allah swt.
  •         Kuatkan azam, bulatkan tekad untuk mengisi waktu-waktu Ramadhan dengan ketaatan. Barangsiapa jujur kepada Allah swt maka Allah swt akan membantunya dalam melaksanakan agenda-agendanya dan memudahkannya melaksanakan aktiviti-aktiviti kebaikan. “Tetapi jikalau mereka benar terhadap Allah, nescaya yang demikian itu lebih baik bagi mereka.” Muhamad:21.
  •        Fahami fiqh Ramadhan. Setiap mukmin wajib hukumnya beribadah dengan dilandasi ilmu. Kita wajib mengetahui ilmu dan hukum berpuasa sebelum Ramadhan datang agar amaliyah Ramadhan kita benar dan diterima oleh Allah swt. “Tanyakanlah kepada orang-orang yang berilmu, jika kamu tiada mengetahui.” Al-Anbiyaa’ ayat 7.
  •        Persediakan @ kondisikan qalbu dan ruhiyah kita dengan bacaan yang mendukung proses tazkiyatun nafs –pembersihan jiwa. Hadiri majlis ilmu yang membahas tentang keutamaan, hukum, dan hikmah puasa. Sehingga secara mental dan jiwa kita siap untuk melaksanakan ketaatan kepada Allah swt dalam bulan Ramadhan.
  •      Tinggalkan dosa dan maksiat. Isikan Ramadhan dengan membuka lembaran baru yang bersih. Lembaran baru kepada Allah, dengan taubat yang sebenarnya @ taubatan nashuha. “Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman, supaya kamu beruntung.” An-Nur:31. Lembaran baru kepada Muhammad saw dengan menjalankan sunnah-sunnahnya dan melanjutkan risalah dakwahnya. Kepada orang tua, isteri ,anak dan kerabat, pereratkan hubungan silaturrahim. Kepada masyarakat, dengan menjadi orang yang paling bermanfaat bagi mereka. Sebab,"Manusia yg paling baik adalah yang paling bermanfaat bagi orang lain."
Wassalam.


2 comments:

Wahai sahabat,
Mari kita satukan tekad..
.. untuk mengharungi Ramadhan ini dengan bersungguh2-sungguh.
Saling bantu-membantu dalam..
..kebaikan dan taqwa.
Dan menjauhi..
..permusuhan dan rasa benci.
Moga-mopga Ramadhan tahun ini..
..menjadi lebih bermakna..
..dan membuka lembaran baru dalam hidup kita.

-iCT

 

Ameen ya Rabbal alameen!Semoga dipermudahkan amalan kita sepanjang Ramadhan dan dianugrahi Allah kekuatan & kesihatan untuk kita mentaatiNYA.

Allah ya Kareem!