Jejak-jejak Di Pantai Zaman

~The Footprints of Time~

RESTORAN MAMAK 24 JAM VS KERJA DAKWAH 24 JAM



Sungguh kuat motivasi bekerja para mamak. Mereka buka restoran 24 jam round the clock. Mereka kutip fulus 24 jam tanpa henti dan para pengunjung rata-rata orang Melayu makan minum 24 jam  sambil bersembang bisnes atau sembang kosong, melayari internet, tonton  bola dan cerita movie di layar perak atau melepak sambil menghisap syisya@rokok, berjenaka, gelak ketawa, usik-usik kawan  dan ada yang termenung panjang, sengaja tak mahu pulang ke rumah awal.


Restoran mamak 24 jam menjadi melting pot dan pelabuhan para pengunjung malam untuk menghabiskan waktu malamnya yang dianggap tidak produktif karena kelam itu adalah masa rehat santai bagi melepaskan penat seharian mencari mengais rezki di bumi Allah. Para muallim berpesan bahawa: manusia harus membahagikan masa 24 jam dalam sehari kepada beberapa juzuk penting supaya tidak ada kesia-siaan membelanjakan masa yang mahal yang diberikan Tuhan itu. Bahagian pertama  mencari rezki; kedua beribadat mentaati Allah; ketiga memberi hak kepada badan untuk rehat @ santai agar dapat mengumpul kembali kekuatan; keempat menyebarkan risalah Islam dan mengajak manusia membuat kebaikan dan menghindar maksiat dan mungkar.  


Terfikir kenapalah  Mamak tidak mengambil peluang menjadikan restoran 24 jamnya ini  sebagai tempat bertemu sua dan menyemarakkan dakwah. Tempat sebegini memang kondusif untuk bertukar-tukar maklumat dan sembang santai perihal kehidupan beragama kepada pengunjung yang ramai silih berganti. KIOSK Agama kalau diwujudkan bukankah bagus untuk menjana keprihatinan minda terhadap isu-isu ringan tetapi penting dalam mencelikkan minda yang dorman @ menopaus terhadap kehidupan akhirat.  Dengan andaian itu, ada baiknya tv-tv plasma yang tersangkut di segenap sudut dalam restoran itu dimuatkan dengan siaran ceramah, tazkirah serta cereka yang bisa mencetuskan minda berfikir dan memimpin iman. Rasanya tersangatlah banyak sekali kebajikan dan pahala yang diraih oleh si mamak sekiranya ia sedar inilah peluang dan pendekatan yang mudah untuk membantu agama Allah. Semangat bekerja seorang dai’e itu harus mencontohi ketahanan bekerja dalam masa yang lama dan melelahkan seperti pekerja-pekerja Restoran Mamak 24 jam. Memang nampak sekali kejenuhan berperan melayan pelanggan yang rencam perangainya. Begitulah pula halnya melayani mad’u yang berbeza pemikiran, tingkat pendidikan, latar belakang didikan agama dan sosio-ekonomi. Kejenuhan menggarapi dakwah ini perlu dirasai sendiri oleh para dua’t supaya mereka lebih kental dan tegar mengharungi medan realiti dan seterusnya rasa terhibur dengan janji Allah yang besar di akhirat mengatasi kebaikan dan kehebatan duniawi.


Individu Muslim yang lain tidak payah tunggu buka restoran 24 jam untuk menjual produk-produk Islam. Bisa saja menyebarkan maklumat, pesanan dan nasihat ajaran Islam melalui sms, facebook, e-mail dan cara maya lain jika ada, supaya alam ini dipenuhi dengan ajakan-ajakan kepada keimanan kepada Allah dan menegakkan kebenaran hakiki. Manisnya hidup bukanlah karena banyak merasai gula atau manisan, tetapi dengan banyaknya membuat kebaikan sesama insan dengan menunjukkannya jalan keselamatan dunia dan akhirat.

Wallahua’lam.

Qalamunir
30 April 12

0 comments: