Jejak-jejak Di Pantai Zaman

~The Footprints of Time~

SYARAT KALAU HENDAK BUAT DOSA : AL- QURTUBI

Siapa saja yang hendak buat DOSA dipersilakan, tapi ada  syarat yang mesti dipenuhi dulu kata al- Qurtubi. Syaratnya mudah saja dan kalau  bisa ditunaikan oleh sesiapa saja dia akan diberi lesen untuk buat apa saja dosa & maksiat yang diinginkan.

Best betul nampaknya peluang yang ditawarkan. Tawaran ini sengaja diiklankan untuk penggemar-penggemar maksiat. Tarikh tutup iklan tidak ada - ia dibuka sepanjang masa dan tiada tarikh luput.

Syarat-syaratnya adalah seperti berikut :-
  • Jangan makan atau minum rezeki daripada Allah.
  • Jangan pijak bumi Allah. Cari bumi atau mana-mana planet lain yang bukan diciptakan      oleh Allah dan tinggallah di sana.
  • Semasa hendak atau sedang buat maksiat/dosa, pastikan dulu Allah tidak nampak.
  • Sewaktu Izrael datang hendak mencabut nyawa, pastikan anda dapat minta tangguh barang sekejap untuk bertaubat.
Apa macam, bagus tak syarat tawaran untuk buat Dosa dan Maksiat seperti di atas? Agak-agaknya ramai tak manusia yang ketagih dosa dapat memenuhi syarat-syarat tersebut? Sekali imbas, nampaknya macam ramai sungguh manusia zaman sekarang ini berani buat dosa. Tidak dipedulinya lagi timbangan dosa pahala. Ini bererti manusia sudah boleh memenuhi 5 syarat di atas tanpa masalah. Mereka mungkin sudah memastikan bahawa bumi  ini bukan milik sesiapa -  ia terjadi sendiri. Samalah juga dengan sumber makanan dan minuman, semuanya telah disahkan semulajadi, tiada siapa yang bikin. Kalau begitulah keyakinan mereka, maka Zat Allah sudah tidak wujud lagi dalam minda dan kehidupan mereka. Justeru tidak ada apa-apa masalah yang perlu difikirkan tentang Allah nampak atau tidak ketika  mereka berbuat nista. Cerita Izrael, Munkar, Nakir dan Malik Zabaniyah adalah bahan fiksi untuk menakutkan dan mendisiplinkan manusia. Inilah mungkin agaknya pemikiran paria yang ada pada setiap penagih dosa dan maksiat. 


Pemikiran paria  begitu kuat menguasai minda masyarakat jahiliyah moden. Mereka melihat dunia sebagai matlamat akhir kehidupan. Oleh itu pembangunan dan kekayaan ekonomi yang mencapai tahap mass consumption dan affluence adalah syurga firdausi. Kebalikannya, inflasi dan kemacetan  ekonomi adalah neraka. Inilah pandangan dan sikap hidup manusia yang terbelit oleh runtunan harta benda duniawi karena menjadikan dunia sebagai matlamat mutlak kehidupan. Kekaburan minda sebegini sangat menjauhkan manusia daripada mengingati azab yang pedih, walaupun disebut berulangkali dalam al Quran agar jangan tersalah langkah atau tersilap pilih jalan hidup. Allah telah menyindir manusia dalam al Quran dengan firmanNya, "Biarlah mereka bermain-main dengan dunianya,"  al- Ma'arij: 42. 


Al- Quran dan Islam itu basirah atau mata hati. Bagi mereka yang memiliki pemikiran paria [feeble mind] tentang makna hidup, bererti mereka hanya ada mata tetapi tak ada mata hati. Maka layaklah mereka mendapat layanan kelas corot di alam akhirat, sesuai dengan kemalasan mereka untuk mencari dan menyingkap kebenaran. Kebenaran hanya satu, yang lainnya kebatilan yang tersalut gula-gula duniawi yang menipu manusia. Kebenaran itu hanya datang dan bersumberkan Allah swt.


Wallahua'lam.


1 Ogos 2011



   

4 comments:

yes,prevention is better than cure. In the quest for heavenly firdausi. we must agree to sign the MOU as proposed by our learned sire.Tq

 

Yes Tuan Hj Haron,
Luxurious frivolities kill mankind. This worldly strangulation is deadly!

 

Currently, I am making a promise to never ever neglect the Quran again,and the hadith,included.I'making a last ditch effort to acquire Arabic. Perhaps you could extend your tazkirah to include "alluqatul Arabia too". What say you. Sire?

 

Masya Allah, Great to hear your unwavering wish to undertake Arabic lessons.

Maybe it's a good idea to chat online in Arabic, when we're both free.
Wow! I'll have to use my scarce, broken & rusty Arabic then.