Jejak-jejak Di Pantai Zaman

~The Footprints of Time~

LAILA AL- QADR - ENGKAU DI MANA?



Malam tadi 27 Ramadhan 1432H. Kemungkinan Malam Qadr. Seperti biasa para jamaah yang peka dan mencari-cari hadiah besar bonanza Lailatul Qadr terus-terusan  berpusu ke masjid BIA. Cahaya suram dalam masjid mencipta suasana syahdu. Bagaikan ashkar berbaris menunggu perintah panglima perang untuk maju ke medan, para jamaah bersiap siaga untuk memulakan rakaat pertama solat tasbih. Laungan zikir pengenalan bermula dengan Hasbi Rabbi Jalallah ma Fi Qalbi ghoirullah, Nur Muhammad sollallah. Tenang damai amat terasa dalam alunan dan lenggokan zikir bagi membangkitkan kesegaran jasad dan ketulusan jiwa, sebelum memulakan takbirotul ihram.

Layarpun terkembang. Bagaikan biduk, para makmum menyusuri riak alunan kecil ombak samudera solat, berdayung dalam tasbih yang bergema menyerap dalam seluruh dan segenap urat nadi. Terasa membuak pilu dan hiba mengenangkan betapa fakirnya diri yang sedang menuju kembali ke alam yang asli, tempat asal yang termeterai dalam janji:
 øŒÎ)ur xs{r& y7/u .`ÏB ûÓÍ_t/ tPyŠ#uä `ÏB óOÏdÍqßgàß öNåktJ­ƒÍhèŒ öNèdypkô­r&ur #n?tã öNÍkŦàÿRr& àMó¡s9r& öNä3În/tÎ/ ( (#qä9$s% 4n?t/ ¡ !$tRôÎgx© ¡ cr& (#qä9qà)s? tPöqtƒ ÏpyJ»uŠÉ)ø9$# $¯RÎ) $¨Zà2 ô`tã #x»yd tû,Î#Ïÿ»xî ÇÊÐËÈ  
Dan (ingatlah Wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka, dan ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil ia bertanya Dengan firmanNya): "Bukankah Aku Tuhan kamu?" mereka semua menjawab: "Benar (Engkaulah Tuhan kami), Kami menjadi saksi". Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: "Sesungguhnya Kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini". Al-A’raaf 172.


Dalam wa’ad yang kita meteraikan semasa berada dalam alam ruh, setiap insan telah diberitahu dan mempersaksikan serta bersetuju bahawa Allah adalah Rabb yang mencipta sekalian makhluk dan berhak disembah. Satu pengakuan yang pasti sebagai hamba kepada al-Khaliq. Berada dalam bulan Ramadhan sebenarnya adalah peluang memperbaharui dan menyegarkan pengakuan beriman dalam wa’ad itu. Wa’ad sudah berumur  dan iman menjadi lusuh dan kusut masai lantaran  pergelutan hebat bertarung melayari bahtera hidup supaya terselamat daripada serangan lanun dan agen maksiat serta terbentur karena menghentam beting pasir atau batu karang.


Perairan hidup sentiasa bergolak dan dipenuhi karangan batu, beting pasir dan bongkah ais. Nakhoda dan juragan yang kurang kompetensi dan ketrampilan ilmu kelautan laksana seorang fakir yang berkelana dalam lautan bergelora. Gunung-gunung air melambungkan bahtera dan arus deras serta pusaran air bersedia menghanyut dan menelan sang kerdil di atas permukaannya.  Maka pupuslah ia dilambung dan ditelan ganas ombak badai menggunung. Lalu tenggelamlah ia menuju dasar laut bergalang lantai tanah Illahi. Kepupusan manusia daripada menerima kebaikan dan rahmat Allah adalah lantaran kesombongan, kejahilan dan sikap tidak ambil peduli terhadap tuntutan agama. Saranan dan pesanan Nubuwah dipandang sinis dan sepi karena ia melihat semuanya kuno sedangkan ia menilai dirinya moden sebab berani menentang kekolotan agama. Bukankah agama itu candu kata Nabi Marxisme!  Karena sikap sebeginilah manusia Muslim Kartu tidak pernah berubah walaupun  saban tahun berpuasa. Puasanya tidak berupaya menanggalkan karat dan sifat jahiliyah serta amalan yang haram dan makruh.

Malam itu semasa mengangkat takbir pertama dibelakang imam, aku benar-benar terganggu oleh bau busuk perat, pahit & maung melintasi lubang hidung. Konsentrasi tergendala dan terasa mahu saja mempercepatkan solat atau mufaroqah karena ingin lari jauh dari kebusukan mulut yang gila menghisap tembakau. Setiap lantunan bacaan ayat suci Al Fatihah dan wirid lain sewaktu solat mengeluarkan hela nafas busuk asap rokok. Bayangkan mulut dan nafas busuk bau tembakau rokok dibawa dalam solat untuk bermunajat kepada Allah swt memohon jalan yang lurus dan kerahmatan serta pimpinan yang baik dan tidak disesatkan, seolah-olah semacam suatu lakonan kartun Charlie Chaplin atau Mr Bean yang memaparkan watak dungu dan ningcompoop. Kelakar betul, dalam kebusukan asap rokok ada hati hendak meminta kebaikan dan kerahmatan daripada Allah yang Maha Suci lagi benci kepada perkara haram dan makruh. Rokok@tembakau sama ada dihisap melalui medium apa sekalipun ia adalah HaRaM. Wahai si perokok, tanyalah orang di sebelah anda selepas solat,  “Apakah Anda Selesa berada di samping saya semasa Solat?”

Tak perlulah tanya Ustaz, sebab ada juga ustaz-ustaz yang menarik dan menyedut asap selepas memberi kuliah atau tazkirah. Ini adalah senario umum yang kita boleh lihat di beranda dan koridor masjid dan surau. Bekas abu rokok bertaburan merata berbau busuk, mematikan suasana bening dan damai masjid. Ramadhan demi Ramadhan dilalui, namun program dan tamrin Ramadhan tidak pernah berjaya membuang sikap buruk suka kepada perkara HaraM dan BusuK. Ramai Muslim yang graduat daripada program Ramadhan kalah kepada sebatang rokok. Ini tandanya iman dan taqwa tidak terbina dalam musim Ramadhan, malah terus terkuncup layu dan terbakar hangus , laksana terbakarnya puntung-puntung rokok yang bergelimpangan. Seandainya malam itu bertemu Lailatul Qadr, sudah pastinya orang-orang yang kecanduan itu mendapat kebaikan 1000 bulan menghisap RoKoK. Poofffff berasap dong! Waduh azabnya!

Wallahua’lam
27 Ramadhan 1432H
27 Ogos 2011


0 comments: