Jejak-jejak Di Pantai Zaman

~The Footprints of Time~

KEREMAJAAN ITU KEGILAAN: Bagaimana Menanganinya?


As-Sabwah atau kejahilan dan sifat keanak-anakan yang menguasai  jiwa para remaja membuatkan perlakuan, tindakan, gelagat, perangai, tingkah laku dan gaya mereka dibungkus oleh keinginan menonjol diri demi mendapat jolokan dan pengiktirafan kalangan rakan sebaya. Pengiktirafan ini adalah satu pengisytiharan kelompok bahawa  seseorang remaja itu hebat dan berwibawa dalam konteks jiwa yang sedang meremang mencari identiti dan keperibadian.


Proses ini adalah satu pencarian karekter diri bermula daripada keadaan teruja dengan permulaan kemasukan alam remaja yang senteng, sehingga gelegak resah gelisah menapai sehingga reda menjadi cuka yang banyak manfaatnya. Dari titik permulaan ini, terbinalah para remaja dalam kepompong kumpulannya. Pemasyarakatan dalam kehidupan terus berlangsung dan mulai berakar masa demi masa. Pemencilan diri daripada golongan dewasa sedikit demi sedikit berlaku menjarakkan jasad, fikrah, perasaan dan halatuju daripada arus perdana kehidupan. Proses ini kalau tidak diperhati dan diamati akan membina jurang dan lurah yang dalam di antara si anak remaja dengan ibu bapa serta ahli keluarganya, lantaran rasa gemar berkawan dan bergembira di luar rumah bersama rakan karib sebaya yang dirasai memahami naluri jiwang orang muda dan rasa terpenuh apabila berkerumun berkongsi cerita jenaka, suka & duka.


Melentur buluh yang sedang banyak miangnya bukanlah senang. Tangan si ibu dan si ayah akan terasa gatal yang amat karena kemiangan buluh muda ini boleh menyebabkan timbul kurap dan kerapu kulit kalau silap pendekatan menanganinya. Dada si ayah dan ibu sentiasa cemas dan debar memikirkan bagaimana mahu meluruskan buluh yang mulai meliut bengkok menjalar tidak tentu arah. Kebengkokan yang diselaputi miang dan retak tebu sungguh memerlukan kepakaran mendukuni masalah.


Rasulullah saw bersabda, “Sesungguhnya Tuhanmu kagum kepada seorang pemuda yang tidak memiliki sifat sabwah [kejahilan dan keanak-anakan].”HR ArRuyani dari Uqbah. Kenyataan ini memberi maksud bahawa masa muda seseorang remaja@pemuda itu terlalu penting dan berharga . Masa muda adalah fasa keemasan dan kekuatan di antara 2 fasa kelemahan, yakni  kelemahan masa kanak-kanak dan kelemahan usia tua. Masa muda adalah fasa umur paling produktif yang menentukan masa depan seseorang sama ada dia akan bahagia atau merana di Dunia atau Akhirat. Sebab itulah salah satu pertanggungjawaban yang akan ditanya di hadapan Allah swt adalah mengenai umur yang telah manusia habiskan semasa di dunia. Namun sangat peleknya kita dapati usia mudalah yang seringkali dikotori dan di keruhkan oleh gejala dan tindak tanduk kebodohan dan kesia-siaan = merendek, meranduk, menskodeng, melepak, merempit, mendadah, mendedah, menagih, memabuk, menzina, melacur, merompak, mencuri dan akhirnya mereput dalam kehidupan tanpa menyedari usia sudah tamat dan terhegeh-hegeh kembali mengadap Allah dalam keadaan tidak siaga karena kejahilan serta penuh sarat dengan maksiat. Manusia Remaja@Pemuda jenis ini adalah calon-calon yang akan menjadi warga tua yang gagal meraban di dunia, sedangkan di akhirat pula merugi dan bankrup tiada bajet untuk hidup bahagia abadi.


Para Remaja@Pemuda harus mengenali diri dan kecenderungannya secara mendalam dan sebenar, supaya dia tahu bagaimana untuk mengemudi jasad, emosi dan nafsunya dengan baik dan berjaya:-
1.     Tinggalkan sifat kejahilan dan keanakan dan terus masuk ke alam dewasa apabila mencecah umur kedewasaan. Tekuni ilmu dan ambil tanggungjawab dalam keluarga dan juga masyarakat agar menjadi aset berguna kepada diri sendiri dan manusiawi.
2.    Pergunakan masa muda secara optimum untuk hal-hal yang berfaedah dan memberi manfaat.
3.    Jauhi perlakuan dan kecenderungan bodoh supaya tidak terjebak ketagihan melakukan maksiat perut dan bawah perut serta kerosakan harta benda sendiri dan awam.
4.    Tahanlah diri daripada buat kerja-kerja liar karena hendak membuktikan kejantanan atau kebetinaan dengan lagak gaya hero dan heroin Hollywood @ Bollywood ATAU mana-mana Kayu lantaran meniru peribadi-peribadi bengkok yang dianggap hebat [idola?].
5.    Jangan menutup dan memencilkan diri daripada ibubapa dan ahli keluarga. Berkawan dan berbincanglah dengan mereka karena merekalah rakan karib sebenar yang sanggup bersusah payah membantu dalam kesusahan, bukan rakan sebaya yang kita selalu ajak melepak dan HoHa – HoHa.
6.    Hadirlah dalam majlis ilmu dan majlis orang dewasa supaya proses mematangkan diri cepat berlaku. Anak-anak serta remaja yang bergaul dengan para syuyukh pantas mengerti kehidupan, rasa bertanggungjawab untuk memikul amanah Allah dan rela berbakti serta berkorban untuk menjunjung dan mempertahankan deen Islam.
7.    Lawati dan ziarahilah orang-orang salih untuk meminta nasihat, meneladani kebaikan dan kesalihan mereka. Bermalamlah dengan mereka untuk menyerap semangat ketaatan dan jiwa beribadah.
8.    Pilihlah teman/rakan/taulan karib yang baik bagi membantu proses pembinaan diri seorang remaja/pemuda yang salih , cerdas, peka dan bertanggungjawab.
9.    Latihlah diri untuk melakukan tugas-tugas dalam rumah, membangunkan hubungan kejiranan dengan para tetangga dan merintis mencari rezki halalan toyyiban, sebagai persediaan untuk hidup berdikari dan mandiri.
10. Menanam muraqabatullah dalam diri agar sentiasa menggunakan seluruh waktu yang dipinjamkan Allah untuk meraih pahala dan keredhaanNya.
11.  Bermain dan bersukanlah sesuai dengan fitrah dan  jantina agar kesihatan, kekuatan jasad dan kecerdasan mental dapat dipergunakan untuk G-had dalam segenap ruang hidup Islami apabila menjelang dewasa.


Aduhai para Remaja@pemuda@belia yang dirahmati Allah, kemandirianmu mengendalikan syahwat dan emosi muda yang bergejolak menggelegak dengan aman dan baik menjanjikan kekaguman dan kasih Allah ke atas kamu. Dan syurgalah balasan yang layak bagimu karena kehebatan dan kelestarian menjaga citra remaja @ pemuda yang berhemah tinggi.
Salam kasih sayang untuk kamu semua – pelapis harapan bangsa dan agama.


Wallahua’lam.
30 November 2011

2 comments:

Agar jangan kamu tangisi nasib dirimu di kemudian hari...