Jejak-jejak Di Pantai Zaman

~The Footprints of Time~

SAYIDINA 'ALI: APA ITU TAQWA?

Para sahabat bertanya Sayidina 'Ali tentang taqwa. Beliau memandang wajah sahabat lalu berkata, " Taqwa itu ada 4 unsur :- 

1. rasa khauf [takut] kepada Allah swt.
2. rasa redha dengan pemberian Allah.
3. mengamalkan sunnah Rasulullah saw dalam kehidupan.
4. bersiap sedia untuk bertemu dengan Allah swt.


Perihal dan perkataan taqwa ini sering didengar dan disebut dalam khutbah Jumaat saban minggu. Ia juga dicakap oleh para murobbi dan da'ie setiap kali berhadapan dengan sasaran dakwahnya. Bila difikir-fikir dan direnung-renung kembali - timbul persoalan dalam benak fikiran: apakah khalayak ramai memahami secara serius dan mendalam akan perkataan taqwa ini. Atau mereka sudah jadi lali dan terbius tanpa merasai apa-apa lagi karena selalu sangat dengar perkataan itu disebut-sebut hingga akhirnya maknanya menjadi longgar dan biasa, tiada menyentuh hati. 


Kayu ukur mudah untuk menilai diri sendiri sama ada bertaqwa atau tidak, mudah saja. Ambil saja mana-mana perbuatan  dan kegiatan yang kita lakukan    harian, mingguan, bulanan, tahunan atau bermusim. Gunakan scanner al- Quran dan as-Sunnah untuk buat imbasan ke atas perlakuan/aktiviti yang kita laksanakan; menepati syariat atau melanggarnya. Kalau imbasan itu menunjukkan kita tidak syariah compliance, apakah kita rasa bersalah dan berdosa malah gementar karena takut kepada Allah. Kalau tak rasa apa-apapun, tanda hati sudah kematu dan menjadi pak turut nafsu dan syaitan. 


Dalam kehidupan yang serba mengancam dengan kemahuan dan kehendak yang tinggi, mahu dilihat hebat bergaya serta dihormati orang; apakah kita redha dengan apa yang telah Allah anugerahkan sama ada sedikit atau banyak? Bersyukur dan terus redha menyembah dan mentaati perintah Allah sambil memohon keampunan dan hidayah untuk terus patuh dalam lingkungan yang dibelit dengan rencam masalah dan kesulitan. Malah terus sentiasa menyedari bahawa dunia adalah tempat pergelutan antara nafsu dan iman - medan ujian amal baik atau jahat.


Dalam meranjau kehidupan yang rencam duniawi ini, bagaimana dengan amalan sunnah Rasulullah saw, telah cuba amal dan terapkan dalam tingkahlaku harian dalam semua sudut dan juzuk kehidupan atau masih pilih-pilih yang mana suka saja? Apakah telah menjadi malakah@tabiat yang mantap menguasai hati dan jiwa dengan penuh rasa cinta dan keikhlasan karena mahabbah kepada Nabi saw, bukan gara-gara mahu pancing-pancingan, tunjuk-tunjukan dan tonjol-tonjolan mahu orang melihat kita sebagai @#$ supaya dapat manfaat duniawi.


Bercakap tentang persediaan untuk bertemu Allah, alamak ... ramailah termasuk diri penulis sendiri mengalami masalah. Kadang-kadang ingat tapi dalam banyak keadaan terlupa. Macamana hendak bagi ingat sentiasa dan istiqamah melihat akhirat dan tempat kembali ke sana sebagai matlamat yang mutlak dalam kehidupan dan tidak bisa diteledorkan oleh agen-agen syaitani.  Ingatkah kita kepada surah at- Takathur tentang bahaya belitan harta duniawi yang melalaikan dan menipu? Apakah harta, anak isteri, kebunan dan kenderaan yang dikurniakan Allah dipergunakan untuk tujuan mendapat redha Allah selain sambil menikmatinya sekadar menanti kepulangan ke kampung abadi. Tahukah kita? Kalau tahu takpa. Kalau tak tahu, buatlah sesuatu supaya tahu, sebelum diberitahu oleh penguasa akhirat di Padang Mahsyar.


Padang Mahsyar bukan sebarang padang. Bukan Padang Besar, bukan Padang Matsirat, bukan pula Padang Golf ataupun Padang Bolasepak??? Jangan risau tentang padang ini, yang perlu dikhuatiri adalah diri dan amalan kita - sudahkah bersedia dengan bekalan iman salimah, ibadah yang sohih, amalan yang makruf serta cinta yang tidak pernah malap untuk mencapai mardhotillah, walaupun perit dan jerih menongkah kehidupan.


Wallahu'alam.


1 Julai 2011

0 comments: