Jejak-jejak Di Pantai Zaman

~The Footprints of Time~

BERNIAGA DENGAN ALLAH

Setiap kali udara disedut dan dihembus, kita berhutang kepada Allah, sang pencipta agung alam raya. Semakin lama hidup dan terus menerus menggunakan segala kebaikan dan kemudahan yang wujud dalam alam ini, semakin kita terbelenggu dengan hutang yang amat banyak kepada Allah dan tidak mungkin dapat dilunaskan dalam hayat bekerja sebelum bersara. Orang Jepun kata: "a working man is a salary man on loan ...oftenly man has more loan than salary.." Orang Jepun menggelarkan manusia jenis ini sebagai sarariman ron. Manusia, macam mana kuat sekalipun bertungkus lumus bekerja tak akan jadi maha kaya seperti Allah swt. Sekuat manapun memiliki kekuasaan fizikal dan militer, tidak akan menyamai kegagahan Allah dengan segala bala tenteranya iaitu seluruh alam ini! Dan al-maut adalah tenteranya yang paling ditakuti oleh sekalian makhluk.

Menyedari kekerdilan dan betapa bonsainya keupayaan serta kekuasaan manusiawi dan betapa pula kekuatan dan kekuasaan yang kerdil itupun adalah pinjaman daripada Allah swt; mengapa manusia masih tidak sedar diri mahu bergantung harap kepada sesama manusia, sedangkan manusia yang diharapkan pertolongannya itupun tidak berdaya menahan kematian dirinya sendiri apabila maut menyapa. Allah bertanya kepada manusia, "wahai orang-orang yang beriman. Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu daripada azab yang tidak terperi sakitnya? Iaitu, kamu beriman kepada  Allah dan RasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan agama Alllah dengan hartabenda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui [hakikat sebenar]." As- Saff:10.


Berniaga dengan Allah dijamin tidak rugi berbanding membuat urusniaga dan pelaburan dengan mana-mana institusi kewangan peringkat lokal atau bertaraf antarabangsa. Laba dan rugi sentiasa menjadi risiko sama ada rendah atau tinggi bergantung kepada jenis perniagaan. Transaksi dengan Allah hanya memerlukan aset iman, g-had menegakkan agama dengan rezki yang Allah beri serta diri fizikal. Ketiga-tiga komponen ini bila dilakukan dengan ikhlas akan menjanjikan keselamatan daripada neraka dengan mendapat balasan syurga. Balasan syurga adalah tidak terbanding [incomparable] dengan mana-mana profit yang berupa dividen atau hadiah bonanza kebendaan. Ini adalah karena ia merupakan nikmat yang bersifat kekal dan belum pernah dilihat atau dirasai oleh manusia di muka bumi. 


Allah menyeru manusia supaya lisan atau kata-kata yang juga merupakan aset yang ada pada manusia tidak disia-siakan dengan menggunakan mulut menghamburkan perkataan yang tidak mendatangkan faedah, malah keburukan; akan tetapi menjadikan lidah basah dengan ajakan serta panggilan menuju kebenaran agama Allah - ...dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada [mengEsakan dan mematuhi] perintah Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang salih...Fussilat :33. Ayat ini semacam mengajak semua manusia beriman membuat kerja pemasaran menjual produk terhebat dan terbaik [Islam] kepada manusia yang keliru mencari Tuhan sebenar, tanpa tarikh luput untuk dipakai dan dihayati sampai kedatangan hari kiamat. Produk ini bila dijaja dan dibeli orang, profitnya adalah 700 kali ganda, melebihi mana-mana dividen atau pulangan bank-bank kelolaan manusia - "...bandingan orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji..."al Baqarah :261.


Nah! bukankah ia lebih hebat daripada segala bandingan keuntungan mega duniawi. Bagi yang seronok buat urusniaga MLM bolehlah cuba yang ini sebagai tambahan aktiviti, supaya banyak pahala yang bisa dikaut dan yang pentingnya mendapat mardhotillah > tiket ke syurgawi Allah swt. 


Jom! buat kerja dakwah sampai ke hujung hayat. Akan tetapi sebelum terjun dalam medan dakwah untuk menyebarkan risalah Allah, proses tarbiyah bagi membetul dan meluruskan aqidah perlu berlaku. Karat-karat jahiliyah yang menutupi jiwa dan menahan hidayah Allah mesti dikikis agar hati kembali menjadi wadah bersih untuk menerima ilmu dan petunjuk kepada mengenali kebenaran sebagai kebenaran dan kebatilan sebagai kebatilan. Fikrah atau pemikiran Islam yang bersih adalah wajib bagi melahirkan ibadah yang sahih untuk Allah semata-mata. Tabiat tunduk dengan kepatuhan yang tinggi terhadap Allah adalah proses kejiwaan yang berterusan sampai ke liang lahad. Tanpa kelangsungan proses tarbiyah untuk membersih dan menjana jiwa agama yang sentiasa peka dan hidup dalam qalbu, tidak mungkin perjalanan hayat seorang Muslim akan terselamat dan terpelihara daripada serangan serta tipuan musuh yang nyata iaitu syaitan dari kalangan jin dan manusia. Justeru, manusia tetap tergadai dirinya dengan hutang yang tersangat berat kepada Allah swt, kecuali mereka yang sentiasa berawas setiap gerak gerinya [tawadhu'], bermuhasabah diri untuk menjaga taqwa, memohon ampun atas kesilapan dan dosa zahir dan batin hatta merindui pertemuan dengan Sang Pencipta bagi meleraikan segala  kekusutan duniawi yang membelitnya. Barulah tercipta kebahagiaan dan kerehatan yang abadi dari segala duka nestapa dan kejelikan dunia. 


Wallahua'lam.


07 Julai 2011

0 comments: