Jejak-jejak Di Pantai Zaman

~The Footprints of Time~

JENIS-JENIS MANUSIA YANG TERHASIL DARIPADA MAJLIS ILMU@DAKWAH

Para pengunjung dan peminat majlis ilmu masing-masing sering mengalami suasana yang berbeza setamat sesuatu sesi majlis. Perkara ini tergantung kepada niat seseorang dan hidayah Allah swt. 

Terdapat 3 kelompok manusia selesai sesuatu sesi:-
  • mereka yang kembali menurut hawa nafsu  dan tidak terpengaruh sedikitpun dengan apa yang didengari dalam majlis ilmu@dakwah. Tidak ada peningkatan kebaikan dan tidak pula segan silu melakukan berbagai kemaksiatan. Mereka adalah seburuk-buruk manusia. Segala ilmu dan penjelasan yang didengari akan menjadi hujah @ bahan bukti untuk dibicarakan di hadapan Allah untuk menghukum mereka tanpa mereka dapat mempertahankan diri lagi. Mereka adalah orang-orang yang menganiaya diri sendiri, karena tidak menggunakan hati,pendengaran dan penglihatan yang diberikan oleh Allah swt.
  • mereka yang mampu mengambil pelajaran dari apa yang didengar sehingga terdorong untuk menjauhkan diri dari perkara yang diharamkan dan melaksanakan apa-apa yang diwajibkan. Mereka adalah  kelompok al muqtashiduun dari golongan kanan.
  • mereka  yang mampu mengambil pengajaran dari apa yang  disampaikan sehingga mendorong untuk menjauhkan diri dari hal-hal yang makruh selain perkara yang diharamkan serta melaksanakan perkara yang sunnah di samping yang wajib. Mereka  adalah kelompok as-saabiquunal muqarrabuun.   
Orang-orang yang pulang ke rumah dengan membawa bekalan ruh dan terus berusaha menjaga suasana majlis ilmu di tengah-tengah kehidupan rumah tangga dan aktiviti keduniaan pun terbahagi kepada beberapa kelompok :-

  • mereka yang kembali kepada kesibukan dunia yang halal sehingga hati mereka terlena dan kehilangan suasana yang dipenuhi dengan rasa keagungan Allah, janji dan ancamanNya, serta pahala dan siksaNya. Lantaran makrifah mereka yang sempurna dan rasa takut yang hebat, mereka khuatir kealpaan itu sebagai tanda kemunafikan. Lalu mereka merujuk dan mencari penjelasan dan panduan daripada para ulama.
  • mereka yang mampu mewujudkan suasana majlis ilmu dalam kehidupan seharian dan hati mereka tetap merasai semacam masih duduk dalam majlis zikrullah. Hati mereka sibuk dengan zikir sehingga lupa kepentingan duniawi, memutus hubungan dengan masyarakat dan merasa  tidak tahan untuk berbaur dan memenuhi hak-hak mereka.
  • mereka yang berupaya menghadirkan keagungan dan kebesaran Allah,janji, ancaman,pahala dan siksaNya dengan hati dan jiwa. Mereka melibatkan diri dalam semua bidang keduniaan dengan jasad mereka iaitu mencari rezki halal, melayani keluarga, berkomunikasi dengan masyarakat yg menjana manfaat duniawi dan akhirat ie. mengajar ilmu, j-i-h-a-d, amar makruf dan mencegah mungkar. Mereka inilah kelompok terbaik, pewaris Nabi. Sayidina Ali ra. berkata: "mereka menemani dunia dengan badan, sedangkan ruh mereka tergantung di langit yang tertinggi."
Justeru kita kena nilai diri kita betul-betul. Walaupun sentiasa sibuk keluar masuk majlis ilmu@pengajian, jangan sampai  masuk angin keluar asap - habuk pun tak dapat. Ilmu semacam tertumpah atas daun keladi, tak berbekas dan tak membawa apa-apa perubahan positif kepada pembangunan minda, fikrah, akhlak dan watak diri sebagai seorang Muslim mengikut acuan Qurani.


Wallahualam.

29 September 2010

0 comments: