Jejak-jejak Di Pantai Zaman

~The Footprints of Time~

Matlamat Tarbiyah Islam II

b]  Tarbiyah Aqal

Aqal manusia perlu dibekalkan dengan tasawur Islam yang sahih, pengertian dan takrifannya yang betul serta makrifat yang benar. Langkah pertama membentuk aqal adalah melalui :-

i] mempelajari Al Quran - membaca berterusan dan berusaha memahaminya bersungguh-sungguh.
ii]   mempelajari al Hadith sahih daripada pusaka Rasulullah saw. 

Inilah sanya sumber bagi segala ilmu, makrifat dan hakikat yang bisa membantu manusia mengenali diri dan Tuhannya serta menjawab persoalan hakikat kejadian insan dan ke manakah tempat kembali  selepas pupus dari mayapada ini.

Aqal hendaklah seterusnya diberi santapan ilmu usul aqidah orientasi ulama salaf, sirah nabawi, perundangan Islam dan fiqh dakwah. Kemudiannya mendalami dasar-dasar Islam dalam sistem kemasyarakatan; dan sejarah Islam yang sarat dengan episod/kisah peperangan dan politik Islam.


Tidak cukup dengan itu, aqal mesti disumbat dengan ilmu pengetahuan semasa dalam pelbagai disiplin seperti ekonomi, perniagaan, sosial, kesihatan, pengurusan, pergolakan serta isu kemanusiaan dan politik semasa supaya terbiasa bagi membolehkan diri memahami dengan perspektif yang betul hatta mampu meletakkan hukum di atas setiap perkara/isu  itu dengan kayukur Islam. 


Justeru adalah baik setiap Muslim memiliki sebuah perpustakaan mini di rumah dengan koleksi kitab, makalah dan jernal Islam yang boleh meningkatkan daya intelektual dan mental. Makanan dan santapan aqal adalah sama pentingnya seperti makanan dan minuman serta pakaian kepada jasad.



c]   Tarbiyah Jasad


Jasad juga perlu ditarbiyah bagi membangkitkan kekuatan jasmani dan memelihara kesejahteraannya. . Oleh itu, adalah dianjurkan manusia membuat latihan dan aktiviti jasmani seperti beriadah, senaman, permainan, kembara dan berkhemah  di bukit , hutan, pantai dan suasana@sekitaran yang pelbagai, guna membina ketegapan badan dan stamina. Sambil itu, makanan dan minuman yang haram dan  merosakkan aqal dan tubuh dijauhi - seperti dadah,arak, rokok dan lain-lain yang seumpama dengannya.


 bersambung ...

0 comments: