Jejak-jejak Di Pantai Zaman

~The Footprints of Time~

Pasca Ramadhan - Mengamankan Gejolak Nafsu Biologis

Lama telah diketahui bahawa nafsu seksual adalah senjata syaitan yang paling ampuh untuk menundukkan manusia. Cerminan kepada kekalahan manusia kepada nafsu terjelma dalam bentuk berbagai penyelewengan @ penyimpangan tingkahlaku yang menyebabkan keruntuhan akhlak hatta mengoyakkan fabrik sosial. Akhirnya membibitkan penyakit-penyakit kronik mewabak di seluruh daerah dan rantau. Tapi sayangnya, amaran Allah dalam bentuk wabak dan kesengsaraan jasadi tidak diendahkan oleh manusia yang tidak memanfaatkan akal. Manusia kalau sudah buta hatinya, tidak mampu dipandu oleh akal, walaupun abqari. Genius hanya pada akal, tapi hati belum tentu tajam dan mudah tersentuh oleh ayat-ayat Allah dan nasihat Rasulullah.

Lantaran itu, Allah menyediakan kita satu tarbiyah khusus untuk menjinak, mengekang dan memimpin gelora nafsu. Naluri manusia ketika berpuasa kerana Allah berada pada puncak yang tinggi. Sebab itulah Rasulullah saw berpesan kepada para pemuda yang belum kahwin tapi masih belum cukup biaya atau bajet pernikahan supaya berpuasa demi menjaga pandangan mata dan kemaluan - kerana puasa itu umpama kebiri.

Pantas sekali kalau sudah tamat musim puasa sebulan, kita harus perpanjangkan dengan puasa sunat mingguan dan bulanan. Kalau telefon bimbit perlu disuntik kuasanya setelah digomol habis-habisan siang malam, apatah lagi jiwa manusia perlu juga diperangat dengan suntikan amalan baik dan peringatan Allah agar sentiasa berada atas landasan yang betul. Persis seorang pemandu mobil yang memerlukan rawatan kafein dan kerehatan jasadnya setelah penat dan lelah memegang stereng. Mungkin sebab itulah R & R berkempen sewaktu cuti perayaan supaya jangan memandu terlalu lama - perlu rehat dan memanjakan diri di kiosk dan pekena secawan kopicino.

Jadi sesiapa yang hendak pulang ke kampung atau bermusafir jauh sempena cuti panjang minggu depan, ada beberapa perkara kena ingat : jaga nafsu agar tidak meraban dan merapu ; jaga mata, telinga agar nampak dan tahu jalan yang dituju; jaga jiwa agar selalu ingat kepada Allah mohon kesejahteraan dan keselamatan duniawi dan ukhrawi. Mudah mudahan apa saja yang kita lakukan sepanjang perjalanan menjadi ibadah.


0 comments: