Jejak-jejak Di Pantai Zaman

~The Footprints of Time~

Pasca Ramadhan - Menajamkan Perasaan Atas Anugerah Kenikmatan Allah


Bercakap tentang nikmat, biasanya kita tak perasan malah tak peka @ pedulipun sekiranya nikmat itu sentiasa berada di sisi kita. Ambil contoh orang kaya dengan kekayaan materi, ia anggap segala kesenangan dan kebagusan hidup itu macam tak ada apa-apa. Orang sihat merasai kesihatan yang ia miliki tak ada apa-apa nilai kerana sihat itu pakaian biasa baginya. Sang suami @ isteri menyenangi kehadiran pasangan masing-masing akan tetapi tidak benar-benar merasai kehadiran itu tinggi nilai dan sangat bermakna dalam hidupnya. Pokoknya, apa yang hendak disebut di sini ialah sebuah nikmat itu tidak begitu terasa semasa ianya dimiliki @ dipunyai. Namun ia sangat terasa sewaktu nikmat itu sudah tiada lagi ditangan kita.

Mari kita lihat bagaimana Allah mengajar manusia untuk merasai @ menghargai nilai sesuatu nikmat itu. Ramadhan mengajak kita memahami nikmat kenyang dan nikmat pemenuhan dahaga dengan cara kita berlapar dan haus. Lihatlah seketika kita sudah selesai makan dan minum dan sejurus merasa kenyang dan hilang dahaga lantas terungkap ucapan syukur Alhamdulillah secara spontan. Justeru untuk manusia mengerti dengan mendalam makna kehidupan yang penuh dengan berbagai rasa kebahagiaan/kedukaan, kebagusan/keburukan, kesenangan/keperitan ia mesti menyusuri dan mengalami proses hidup ini bagi melengkapi perasaan insani. Perasaan insani yang dibaluti nilai inilah yang menjadikan manusia peka dan peduli perasaan dan penderitaan orang lain. Perasaan seperti ini hanyalah dimiliki oleh manusia yang beradab yang terhasil daripada proses ta'dib. Proses memberi adab inilah yang berlaku dalam Ramadhan selama sebulan. Cuma soalnya sejauhmanakah perasaan demikian tercerna dalam jiwa hasil daripada santapan nilai yang diprogramkan oleh Allah.

Bila dicermati, alangkah tersasarnya nilai baik yang hendak dipupuk itu pada diri manusia. Berapa kerat sangat individu yang dapat merasai pentingnya tarbiyah Allah itu dan menyanggupi menjalani sungguh-sungguh puasa dengan hati yang redha dan bercita-cita mencantikkan peribadi dengan pakaian nilai baru yang hasanah pada hari Aidul Fitri dan seterusnya menjadi tabiatnya seumur hidup mengamalkan nilai-nilai Islam dalam urusannya dengan manusia dan lingkungannya.

Belek-beleklah sendiri peribadi dan nilai-nilai yang sedang kita bawa - apakah ia syariah compliance atau sebaliknya. Jika masih berlaku non compliance, alangkah ruginya hidup ini. Wassalam dan jumpa lagi.

0 comments: