Jejak-jejak Di Pantai Zaman

~The Footprints of Time~

DALAM DIRI KITA MASIH ADA BERHALA




MaNuSiA  dengan segala potensi, kebolehan  dan kemampuan yang dianugerahi Allah berupaya melakukan tindakan sama ada bersifat positif @ negatif, maaruf @ mungkar semuanya adalah bertitik tolak di atas tahap kesedaran beragama masing-masing. Peringkat kesedaran beragama adalah tergantung kuat kepada sejauhmana  seseorang itu meletakkan dirinya dalam milieu tarbiyah untuk mencungkil kecenderungan semulajadi beragama seperti terungkap dalam Surah Al ‘Araf: 172 “Bukankah Aku ini Tuhanmu? Mereka menjawab betul dan kami mempersaksikan”.  Akan tetapi malang bagi manusia yang malas berfikir, malas berdiskusi subjek yang berat terutamanya mengenai hakikat kehidupan dan perancangan hidup selepas mati, melihat dunia ini adalah segala-galanya. Maka setiap detik kesempatan dilibas dan ditelan macam buaya yang tak berlidah. Semua benda dirasai enak walaupun maksiat yang busuk bak bangkai, lantaran tekak dan perut serta di bawah perut tak mengenal halal haram.

Inilah yang digelar  kejahilan totok terhadap Allah SWT – manusia jenis ini merasai ia tercipta tanpa pencipta, keupayaan dan kekuatannya adalah kepunyaannya mutlak, tiada campurtangan mana-mana kuasa, sama ada dalam alam atau di luar alam. Lalu keberhasilan kerja yang dilakukan tiada lain daripada dirinya sendiri  yang menentukan kejayaannya.  Ia melupakan dan menidakkan bahawa Allah lah yang telah membantunya melakukan hal itu. 

Maknanya bahawa kejahilan terhadap Allah merupakan salah satu faktor penting yang menjerluskan seseorang kepada mempercayai diri sendiri adalah berkuasa/berwibawa/berpengaruh dalam menetapkan terjadi@berlakunya sesuatu. Dalam hal ini Allah tidak mempunyai tempat dan peranan dalam menentukan @ mengizinkan terjadinya keberuntungan, keberhasilan dan memberi taufiq. Manusia seperti ini selalunya akan merasa kagum terhadap sesuatu yang ia tidak memiliki peran terhadap keberadaannya.

Sesungguhnya solat yang kita tunaikan, puasa yang kita jalani, zikir yang kita amalkan, doa yang kita lantunkan, infaq dan sedaqah yang kita keluarkan serta amalan soleh lain yang kita lakukan, terjadi karena anugerah dan izin serta pertolongan Allah SWT. Allah adalah sumber segala kebaikan yang kita lakukan. Dialah yang memberikan kita seluruh faktor bagi menjadi@ merealisasikan sesuatu perkara dari detik ke detik. Jika Allah  mahu,  Ia berkuasa menghalang sesuatu itu daripada berlaku. Begitulah jua dengan kejahatan, ia terjadi di atas proses @ sunnatullah yang sama, namun bezanya kejahatan itu adalah pilihan manusia atas aqal yang Allah bekalkan, bukan anjuran Allah, dan manusia mesti bertanggungjawab atas perlakuannya.

Penafian manusia atas maksud dan kenyataan di atas adalah satu bukti kukuh dan jitu bahawa berhala masih tersimpan kukuh dalam dalam diri manusia dan menjadi sembahan dan punca syirik yang merendahkan martabatnya sebagai hamba yang sepatutnya patuh dan taat.

Wallahu’alam
21 November 2010

0 comments: