Jejak-jejak Di Pantai Zaman

~The Footprints of Time~

UMUR SUDAH 30AN MASIH MAHU MAIN GAME?




  • Permainan atau games cara maya menguasai pasaran masyarakat manusia kini. Ibubapa yg khuatir keselamatan anak-anak bermain di taman permainan @ luar rumah, membawa pulang play station ke rumah supaya anak-anak betah di rumah hatta selesailah sementara kegusaran itu.

    Anak-anak mula belajar bermain ala maya menggunakan joy stick hingga asyik. Tidak cukup dengan itu, PC dijadikan alat untuk muat turun games daripada internet untuk memberi banyak pilihan permainan kepada pencandunya. Dengan demikian, ramai pula yang terjebak dengan games yang mempertaruhkan wang yang dianjurkan secara pertandingan siber.  Sikap suka bermain dan seronok melihat skrin yg penuh aksi serta gejala judi, menumpulkan minat belajar al Quran dan membaca buku sekolah. Prestasi bermain games si anak sangat meningkat. Segala trick dan gaya telah dieksplorasi sehingga catatan/hits bagi skor markah satu-satu game itu mencapai status cemerlang. Mereka rasa bangga kpd sesuatu yg tak bermanfaat. 


    Orang dewasapun semacam juga perangainya. Terikut-ikut dengan gaya dan gelagat hidup sianak kecil dan remaja yg berseronok berdepan dengan skrin berjam-jam sehari. Seolah-olah umur dan masa yg ada padanya tidak ada harga langsung. Ia menggadaikan jiwa dan raganya untuk menghabiskan masa menikmati keseronokan sementara. Sambil makan jajan dan minuman karbonat yg terletak di sisi, games harus diteruskan. Waktu solat masuk tidak berdaya untuk berjamaah di surau @ masjid. Melekat pada skrin laksana ikan bandaraya menyapu bersih najis pada dinding cermin dan lantai akuarium. Ketagihan jenis baru ini selain ketagihan rokok dalam kalangan remaja @ dewasa, adalah ketololan baru yang akan mempercepatkan pemupusan generasi Islam yang sudah kian tenat menghadapi penyakit sosial kritikal yang lain.

    Wahai ibubapa yg masih muda, termasuklah yang super dewasa, sila lihat kembali secara introspeksi kepada isu ini bagi berlaku adil kepada diri sendiri dan anak-anak didikan kita yg masih muda, agar kita dan mereka tidak hanyut terbungkus dalam kemelut permainan yg akan memusnahkan intelektualiti dan amalan hidup Islami. Kita perlu khuatir masa akhirat yg sedang menanti dan apakah justifikasi kita bila berdepan dengan Allah nanti, bila ditanya : bagaimanakah anda menghabiskan umur dan harta yang dipinjamkan kepada anda itu? 

    Kalau rasa boleh jawab dengan yakin dan diterima oleh Allah, tidak mengapa, teruskanlah bermain... "wamal haya taddunya illa mata'al ghurur."[p]

    Wallahua'lam.

    Qalamunir
    06 September 2012

0 comments: